کشف آثاری از دوره مادها در همدان


 
مطالب مرتبط:

به گفته یکی از باستان شناسان، شهرداری همدان قرار است که بخش هایی از این شهررا به پیاده رو تبدیل کند برای همین تصمیم گرفت تا در میدان امام خمینی این شهر فواره ای بزرگ ایجاد کند و برای این کار اقدام به گودبرداری کرد. باستان شناسان که تا به حال فرصت کاوش در هچ یک از قسمت های شهر به جز هگمتانه را نداشتند فرصت را غنیمت شمردند و ترانشه ای را در قسمتی از میدان ایجاد کردند تا ببینند که آیا در مرکز شهر همدان آثار تاریخی ای وجود دارد یا خیر. درخیابان کشی هایی که در سال های بعد از ۱۳۱۰ اتفاق افتاد آثار زیادی از دوره اسلامی نابود شد و جالب است که هر سال قسمتی از این آثار خراب و خیابان ها و ساختمان های جدیدی ساخته می شد.

کشفیات جدید در همدان

برای همین هم هست که لایه های دوران اسلامی از بین رفته اما با این ترانشه در ابتدا آثاری کشف شد که متعلق به دوره ساسانی اند. این آثار سفالینه هایی بودند که طراحی آن ها کاملا نشان از دوره ساسانی آن ها داشت. باستان شناسان که با پیدا کردن این آثار به کشف آثار بیشتر امیدوار شده بودند در ادامه دو تابوت سفالی اشکانی پیدا کردند که در گذشته هم نمونه هایی از آن ها در اطراف همدان کشف شده بود. ظاهر تابوت ها نشان از آسیب هایی داشت که در طول ساخت و سازهای حدود ۱۰۰ سال پیش دیده بودند. تا به حال آثار اشکانی زیادی در این شهر پیدا شده و این چیزه تازه ای نبود اما جست و جوها ادامه پیدا کرد تا آثاری پیدا شوند که تا به حال در هیچ جایی از شهر کشف نشده بودند! در ادامه کاوش ها باستان شناسان به آثاری برخوردند که برای دوران قبل از اشکانی یعنی دوره سلوکی بود نکته جذاب درباره این کشف جدید این است که برای اولین بار است که در همدان آثاری از این دوره زمانی کشف می شود.

کاوش های جدید در همدان

با تحقیقات بیشتر مشخص شد که در اینجا نه فقط آثاری از دوره سلوکی که آثاری از دوره مادها هم به چشم می خورد. یکی از سفال های برجسته دوران مادها کاسه های زورقی شکل است که قبلا در تپه حسنلو و نوشیجان پیدا شده اند و جالب است که نمونه این کاسه ها در این کاوش ها پیدا شده اند. به گفته مسئول کاوش های اخیر، همیشه در کتاب های مختلف خوانده ایم که ماده ها در هگمتانه همدان زندگی کرده اند اما بیش از ۱۵۰ سال است که کاوش های باستان شناسی در این شهر ادامه دارد تا آثار مادی کشف شود اما تا به حال هیچ وقت به اثر مادی برنخورده بودیم. با کاوش هایی که اخیرا انجام شده این کشفیات جدید شواهدی از دوران مادها را نشان می دهد و  این سفالینه ها وجود استقرار دوران مادها در همدان را ثابت می کنند. نکته جالب توجه این است که این کاوش ها فقط در قسمت کوچکی از میدان انجام شده و تمام این شواهد فقط اختصاص به همین بخش کوچک ترانشه دارد با این حال همین بخش کوچک هم به روشنی ثابت می کند که همدان قدمتی برابر با دوران مادها دارد و طبق این کشفیات همه گفته هایی که درباره همدان دوران مادی وجود داشته ثابت شده است.

همدان

به گفته این باستان شناس تا به حال در تمام کاوش های باستان شناختی که در همدان انجام شده آثاری پیدا شده که قدیمی ترین آن ها به اواخر دوران اشکانی برمی گردند و هیچ آثار تاریخی برای دوران ماقبل اشکانی پیدا نشده است. پس چیزی که این کشفیات جدید را تا این حد ارزشمند کرده این است که این برای نخستین بار است که آثاری از دوران سلوکی و مادها پیدا شده اند. این آثار در جایی کشف شد که شهرداری قصد ساخت آبنما در آن داشت برای همین شهرداری و میراث فرهنگی به باستان شناسان ۱۰ روز وقت دادند تا جست و جوهای خود را ادامه دهند و اگر به آثار برجسته دیگری برخوردند اینجا را به عنوان سایت موزه معرفی کنند و جلوی همه طرح های دیگر گرفته شود. با کاوش هایی که در این ۱۰ روز انجام شد ساختار معماری مورد نظر میراث فرهنگی پیدا نشد اما در نهشته ها آثاری از دوران مادها پیدا شد البته هنوز هم ممکن است تا با ادامه کاوش ها آثار جدیدی پیدا شود. باستان شناسان این جست و جوی ده روزه را ۱۳ آبان شروع کردند اما اینکه در اینجا سایت موزه ساخته شود و یا دوباره همان طرح آبنمای قبلی اجرا شود تصمیمی است که به عهده مسئولان است.


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: